Program Motivasi Peringkat Negeri anjuran bersama pelajar UPSI, Perak.

Bertemu lagi untuk tahun 2010.. apa cerita? Kita mulakan dengan Program Motivasi Peringkat Negeri Sabah, anjuran bersama pelajar dari UPSI. Program ini melibatkan pelajar bermasalah pendengaran dan penglihatan. Berlangsung selama 3 hari 2 malam, di SMK Datuk Peter Mojuntin. Apa aktiviti-aktiviti yang dijalankan? mari kita tengok..


Wah, kamu pungut derma untuk mangsa banjir? nanti cikgu bagi 10 sen. Masa ni semua pelajar terlibat dengan aktiviti pertama, Cabutan Kotak Bertuah. Dalam tu ada banyak arahan, siapa yang kena akan didenda melaksanakan arahan dari kotak misteri. Ada yang berlakon jadi monyet, gorila pun ada..










Pelik.. mungkin kamu bersenam waktu malam? rasanya ini aktiviti tarian Poco-poco. Ada guru yang tunjuk tarian di depan. Tapi yang lain menari macam orang mabuk pun ada, alamak.. Ada yang keras macam tiang rumah, tapi tak apa.. balik asrama nanti kamu boleh berlatih, tapi jangan menari atas katil.. nanti cikgu suruh menari di padang sampai jam 2 pagi.








Selepas tamat aktiviti pada malam hari Jumaat, seawal pagi Sabtu kami melakukan senaman bersama pensyarah dan pelajar UPSI. Selepas itu sesi ceramah dijalankan di Dewan Makan SMK Datuk Peter. Minta maaf kepada pihak UPSI kerana Dewan Harmoni yang sepatutnya digunakan sedang dalam pembaikan. Masa ni ceramah berjalan sekaligus 4 sesi. Entah murid faham atau tidak sebab ramai yang mengantuk.. Oh, berani kamu 'tertidur' depan cikgu ya..






Raymond sedang jual ikan? hehe.. ini aktiviti permainan pada petang Sabtu. Murid dikehendaki menghafal nama satu benda dan menulisnya di kertas atas kerusi. Ada yang ingat benda tapi salah eja.. aduh, susah la macam ni..










Semua tahu kan, ini permainan 'Siapa Paling Panjang'. Keluarkan semua tali yang kamu nampak dan sambung. Best juga aktiviti ni, sebab ada kumpulan yang 'panjangnya' sampai ke pagar. Bagus, lepas ni cikgu boleh lelong semua barang tu di Kedai Biru. Lepas main ambil barang sendiri saja, nanti ada kawan yang hilang tali kasut, kamu tanggungjawab.

Sapri, tahun lepas aktiviti ni kamu sudah main di Taman Banjaran Crocker Keningau. Kalau lupa lagi cikgu ikat telinga kamu. Sekarang kamu tunjuk Jack macamna mau lepas dari ikatan tu. Wilwatto di belakang tersengih saja tapi kumpulan dia yang paling lambat, nanti cikgu ikat kaki kamu di meja sebelah. Ini bukan aktiviti 'Ikatan Kasih' tapi murid kena cari ikhtiar untuk lepaskan tangan dari ikatan yang bersilang.

Kenapa kamu macam sedang jual kain? oh, rupanya ini aktiviti 'Passing Belon Air'. Murid pertama melontar belon dan disambut menggunakan kain. Belon itu akan dilontar lagi kepada rakan yang menanti di sebelah, sampailah ke rakan yang menanti di hujung. Siapa yang pandai sambut buah kelapa mesti mahir main aktiviti ni. Tengok Elham macam keliru pakai tuala, Wilwatto pula mau menari Sumazau.. yang tiga orang tu macam jual telur Dinosour pun ada, hee..


Wah.. kamu pergi mana nih.. ikut Pertandingan Ratu Cantik? cikgu bagi demerit 50, heh.. Mereka semua ni jadi penyambut tetamu sempena majlis perasmian dan penutupan program. Nampak macam 1 Malaysia. Bertempat di Dewan Rakan Muda, KBS Putatan. Lepas ni kalau mahu cita-cita jadi model boleh, tapi mesti lulus PMR dulu.








Ini mungkin masuk rancangan BersamaMu, heh.. Oleh kerana ada jemputan VVIP semasa perasmian petang tu, maka krew dari stesen televisyen turut datang membuat liputan. Untunglah yang tiga orang tu, masuk Berita Harian lagi. Wah.. terkenal kamu satu Malaysia. Nanti masa kena temuramah tu jangan lupa sebut nama cikgu ok, hehe..








Gambar beramai-ramai sebelum berpisah. Duduk di tengah adalah YB Datuk Herbert Timbun Lagadan, Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Sabah. Tak sia-sia guru-guru menghias pentas, ada juga kenamaan yang datang melihat dan masuk televisyen lagi. Sebelum berpisah kita bersalam-salaman dulu, ada jodoh boleh berjumpa lagi. Keesokan harinya kami meneruskan aktiviti terakhir dengan mengadakan lawatan ke UMS, Sabah. Gambar akan kita saksikan sedikit masa lagi ok.

1 comments:

aRM said...

pn. piluh kenal saya lg x?
student UPSI yg wat program ari 2
amboi3x....
masuk blog pulak story kami

 
/* butterfly cursor ----------------------------------------------- */ Monarch Butterfly 2 /* bee ----------------------------------------------- */