Lawatan Sambil Belajar ke Kuala Penyu, Kota Klias dan Sipitang

Kita bergambar sebelum pergi tanam pokok getah, hee.. bukanlah.. Ini rombongan untuk lawatan sambil belajar ke Kuala Penyu, Kota Klias dan Sipitang. 2 hari dan satu malam, sempatkah? boleh sebab tempat-tempat yang dilawati berdekatan sahaja. Kalau tengok latar dan suasana tempat ni mesti semua setuju, tempat ni sangat cantik. Apapun kita bergambar dulu..



Inilah Tempurung Seaside Resort, cantik dan saujana mata memandang. Kenapa ada khemah? sebab murid dan guru lelaki kena tidur dalam khemah tapi guru dan murid perempuan tidur di chalet atau rumah tumpangan yang disediakan. Yalah, sebab lelaki kan lasak.. tapi last2 semua lelaki tidur di restoran, bukan apa tapi bahaya hujan dan terlalu sejuk dekat pantai, hee..








Dorang ni mungkin ada rumah terbuka, ketua yang berdiri paling kiri, hee.. Ini suasana dalam ruang tamu chalet di atas bukit. Murid lelaki kamu rasa saja bolehla, malam ni tidur tempat lain. Kamu tengok kerusi tu cantik kan? murid-murid semua kita balik sekolah nanti terus cari bambu, buat kerusi macam tu. Masa ni semua masih terpinga-pinga dan kagum dengan tempat penginapan, bukan selalu ada peluang macam ni kan..





Sedap, sedap dan sedap. Bukan setakat tempat dan layanan yang bagus, tapi makanan yang disediakan juga menyelerakan. Biasanya murid-murid akan buat perbandingan dengan tempat lain sebelum ni, sebab kira cerewet juga dorang nih.. tapi di sini memang dorang puji. Wah, kalau kamu komen saja nanti kamu bayar sendiri k. Sambil makan tengok laut, satu pinggan nasi pun boleh 30 minit baru boleh habis.


Aduh, siapa yang kena kubur? bukanlah.. semua murid membuat istana pasir mengikut kumpulan masing-masing. Tapi ada juga yang buat penyu gergasi, kubu Mat Salleh dan lombong bijih timah. Dari mana idea dorang, cikgu pun tak tau. Semua enjoy aktiviti ni, tambah lagi ada beberapa guru dan murid yang sengaja kacau istana, lagilah seronok. Macam-macam rekaan yang dorang buat, sampai ada yang sukar difahami. Contohnya dorang buat tembok rumah tapi macam paip besi pun ada.. suka hati kamulah, yang penting kita semua enjoy..


Ini pula gambar-gambar hasil kreativiti mereka. Selain ni ada juga yang buat istana sendiri-sendiri, tidak mau ikut kawan-kawan yang lain. Lepas kamu buat, cikgu rosakkan dan kamu buat lagi k, hee.. Siapa yang marah nanti cikgu masukkan pasir dalam poket.







Wah, apa yang terjadi nih, kenapa kecoh-kecoh? Oh, Cikgu Azlianah mau kacau istana kamu.. Ya, halang dia, jangan biarkan dia sentuh. Semua murid geram bila ada guru dan PPM yang mensabotaj istana dorang. Tidak apa, lepas ni kamu buat lagi..







Kamu mau jadi ahli bomba? Oh, kira-kira jam 3 petang kami bertolak ke Kota Klias untuk melihat pusat pemeliharaan monyet. Bukan setakat monyet biasa tetapi jenis yang susah ditemui dan hampir pupus, nama pun tak ingat. Ada yang firstime naik bot, nasib baik tak pening atau jatuh dalam sungai. Kalau jatuh, kamu jadi kawan dengan buaya k. Di sini, selain melihat bermacam spesies monyet, kami juga melihat biawak, burung belatuk dan nelayan yang menangkap udang. Kami pulang sekejap di taman pengurusan untuk makan malam, seterusnya kembali ke tempat ini lagi untuk melihat kelip-kelip malam. Sangat cantik, tapi siapa yang rabun memang rugi. Kononnya ada bot lain yang terserempak dengan anak buaya, tapi kami terlepas peluang untuk melihat lebih dekat.



0 comments:

 
/* butterfly cursor ----------------------------------------------- */ Monarch Butterfly 2 /* bee ----------------------------------------------- */