Casualty Simulation

Casualty Simulation adalah salah satu aktiviti yang dianjurkan oleh Pendidikan Khas SMK Datuk Peter Mojuntin bersama dengan St. John Ambulance negeri. Pada 27 Oktober 2009 bertempat di Dewan Harmoni, wakil daripada ST. John iaitu Mr. Ricci Eduardo telah didatangkan khas untuk memberikan simulasi penghasilan kesan luka yang betul, menjelaskan punca kemalangan dan kaedah rawatan segera yang diperlukan. Ada banyak kisah lucu dan pengalaman baru yang menarik untuk disaksikan. Mari kita sama-sama alami perjalanan sesi simulasi tersebut.


Sebelum memulakan apa-apa kena ada taklimat dahulu, nanti kamu buat ikut cara sendiri maknanya sendirilah kamu tanggung ok. Kelihatan Mr. Ricci sedang memberikan penerangan mengenai keadaan yang boleh mengakibatkan kemalangan, tindakan yang harus dilakukan dan rawatan selanjutnya. Cikgu Cath pula menterjemahnya bersungguh-sungguh, murid-murid semua kamu mesti tengok, siapa buat salah lepas ni cikgu suruh menari Sumazau depan tiang.




Wah, kenapa tangan dan kaki kamu boleh berdarah sendiri? Sebenarnya Hansell dan Lee Kok Chung telah dipilih sebagai model kepada teknik simulasi kecederaan yang pernah dialami oleh manusia. Nampak macam betul-betul luka, bila Lee pergi ke tandas satu sekolah kelam kabut tengok kesan luka dia. Semua orang risau, ingatkan kaki dia betul-betul tulang patah, hee..






Kenapa ni? mungkin Kak Yan mahu belasah Hajmain sebab tidak mandi. Bukanlah.. sebelum tu Cikgu Jesson telefon beritahu Kak Yan ada kecemasan, bila Kak Yan datang nampak luka tiruan di tangan Hansell terus dia melompat ketakutan. Terus Hajmain jadi mangsa, nasib Hajmain tak ikut menjerit tapi ketawa terbahak-bahak pula. Murid-murid semua, lain kali jangan main-main dengan Kak Yan ok, nanti keluar dia punya silat gayung, hee..



Inilah contoh hasil kerja terbaik daripada murid. Mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan memilih seorang model untuk membuat kesan luka. Kesan luka Razali adalah yang terbaik dan mendapat pujian daripada Mr. Ricci, macam betul-betul kesan kemalangan. Yang lain kamu buat macam kudis kena garu. Yang satu orang tu sudahlah seksi, berlakon lagi sakit dan minta telefon dengan bapa dia. Pandai kamu ya, nanti cikgu tambah kesan luka di ketiak.





Setelah selesai semua model bergambar bersama. Bila cikgu suruh buat muka kesakitan, terus berlakon macam tidak sempat pergi sudah hospital, yang lain tiada perasaan.. mungkin masih tidak faham kenapa buat kesan luka, alamak.. Dalam aktiviti ni kamu juga sudah belajar cara untuk bertindak dan bagaimana melakukan rawatan susulan. Tapi cikgu tahu kalau kamu tengok darah betul-betul kamu mesti terus pengsan, lepas pengsan baru menangis.

0 comments:

 
/* butterfly cursor ----------------------------------------------- */ Monarch Butterfly 2 /* bee ----------------------------------------------- */