Lawatan Sambil Belajar di Politeknik Sepanggar

Memandangkan semua murid SMK Datuk Peter Mojuntin akan melanjutkan pembelajaran ke Sekolah Vokasional untuk tingkatan 4 dan 5, mereka juga harus mengetahui ke mana arah tuju mereka selepas itu. Dan Politeknik Sepanggar adalah salah satu pilihan terbaik kerana turut menawarkan peluang melanjutkan pembelajaran pada peringkat yang lebih tinggi, sesuai dengan alam pekerjaan. Mari kita tengok apa yang akan diperolehi dan dilalui oleh pelajar di tempat ini kelak.


Setibanya kami di sini, peluang untuk bergambar tidak disia-siakan. Bukannya ketagih bergambar tetapi sebagai kenangan dan juga laporan. Mula-mula orang lain tengok rasa pelik sebab semua murid memakai pakaian sekolah, guru-guru dan PPM pula macam ahli korporat tapi selepas itu semuanya ok. Kenapa murid lelaki nampak ramai? sebab 5 orang murid perempuan pergi ke Keningau untuk latihan bola jaring, dan memang murid lelaki lebih ramai berbanding perempuan.








Ini adalah tempat pertama yang dilawat iaitu Perpustakaan Politeknik, serba lengkap dan sejuk. Bila murid tengok buku-buku, semua tak faham. Belum sampai masanya kamu belajar itu semua, kena lulus PMR kemudian sambung ke Sekolah Vokasional. Kelihatan Cikgu Piluh sedang menyampaikan maklumat yang diberikan oleh Ketua Pengawas Perpustakaan, murid-murid yang lain kamu tengok saja, jangan senyum-senyum dan jangan menguap.







Kenapa kamu semua tengok dorang buat kuih, mau beli atau bagi markah? Mereka berdua ini bukannya suami isteri tetapi salah satu daripada 5 orang pelajar Pekak yang melanjutkan pelajaran di Politeknik Sepanggar. Dan ketika ini adalah kelas Katering, iaitu penyediaan kuih/biskut. Pelajar wanita itu adalah Diana, kakak kepada Daisy iaitu murid Pendidikan Khas SMK Datuk Peter Mojuntin, tapi Daisy pergi Keningau masa ni, rugi..








Kamu semua tengok kura-kura main bola? Oh, sebenarnya itu gelanggang mini bola sepak dan pemainnya adalah robot-robot kecil berbentuk segiempat. Robot-robot tersebut dikawal oleh komputer yang dikendalikan oleh pelajar. Dorang ada buat simulasi tapi kami tengok macam tak faham, mungkin sebab ada robot yang rosak. Pensyarah di situ memaklumkan kosnya mencecah angka ribu, wah boleh beli banyak handphone tu..








Yang ni pula adalah Bengkel Turbo/Mesin. Macam-macam jenis kenderaan yang kami tengok, tapi tak pernah nampak di jalan raya. Sebab mereka di sini menghasilkan kenderaan secara inovatif ataupun serba guna. Dan kami semua sedang melihat antara peralatan yang digunakan. Bengkel ni sunyi saja, sebab pelajar baru habis kelas. Murid-murid semua cukuplah tengok tu, kita ada banyak lagi tempat mau lawat.








Ok, sekarang kita tengok cara patahkan tulang, bukanlah.. itu mesin untuk bengkokkan batang paip besi. Semua tengok dengan mulut ternganga, nanti lalat masuk cikgu tak mau tanggungjawab. Ya Lidia, memang kerja ni bahaya jadi jangan masukkan tangan tu dalam mesin kemudian bengkokkan. Yang lain tengok tapi sembunyi-sembunyi, memang takut.. contohnya Kakak Laila, hee..







Wah, kamu semua nampak memang berminat. Ini pula pensyarah sedang tunjukkan cara untuk membuat benang/urat pada paip besi. Siapa yang nampak dia macam sedang goreng ikan, memang mata kamu kena tukar. Mesti hati-hati buat kerja ni, nanti kena jari terus jadi cincin. Lepas buat benang, senang mau sambung dengan paip jenis lain. Ok siapa mahu cuba? cikgu tolong gambar kalau kamu luka, hehe..

Cantik gambar kamu, siapa jurugambar? hee.. Semua bengkel yang di lawat tadi adalah dalam Jabatan Kejuruteraan Awam. Kemungkinan di masa akan datang kursus untuk bahagian ini diperkenalkan kepada pelajar pendidikan khas. Jadi kamu semua mesti berusaha sungguh-sungguh untuk menyambung pelajaran di sini. Kamu tidak rasa panas ka? tidak apa sebab yang lain sudah sedia hitam, hee.. Aik, kenapa ada satu orang datin di belakang tu? heloo aunty salah tempat nih..

0 comments:

 
/* butterfly cursor ----------------------------------------------- */ Monarch Butterfly 2 /* bee ----------------------------------------------- */