Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform Peringkat Negeri

Ini adalah 'Keluarga Contoh 2009'. Wah.. jangan suka-suka buat gosip ok. Ini bukan gambar kenangan keluarga tapi wakil Pendidikan Khas SMK Datuk Peter Mojuntin yang telah menyertai perkhemahan peringkat negeri di Pusat Latihan Binsuluk, Membakut bermula 22-23 Oktober 2009. Perkhemahan tersebut berjalan selama dua hari satu malam. Antara yang terlibat adalah:

Guru:
1) Cikgu Jesson Hintanau
2) Cikgu Ling Fong
Murid:
1) Max Nicholson Primus
2) Sozila Imos
3) Joepoldson John @ Jopinu
4) Lidia binti Kadim
5) Mohd Nidzam Adha bin Setin


Banyak aktiviti menyeronokkan berlangsung, mari kita sama-sama tengok..


Cantiknya kawasan pantai tapi kenapa ada banyak khemah? Sebab di sinilah tapak perkhemahan Peringkat Negeri. Program Pendidikan Khas sekolah lain dari seluruh pelusuk Sabah, datang ke tempat ini untuk terlibat sama menjayakan aktiviti yang telah dirancang. Setibanya kami di tempat ini, kami mendirikan khemah dan menunggu ketibaan sekolah lain sebelum aktiviti bermula.








Cuba anda teka apa yang Max sedang lakukan, minta angpow? bukan!!.. ini aktiviti pertama, 'Isi Air Laut Dalam Botol'. Aktiviti ini mungkin sudah seribu kali mereka lakukan tetapi seronok apabila dilaksanakan di tempat yang berbeza, rakan-rakan yang ramai dan suasana yang meriah.Tengok tangan dia yang besar tapi air masuk sikit saja.. siapa menang boleh mandi laut, NO!!.. kalau lemas nanti cikgu yang susah.








Kenapa macam Sozila seorang saja yang bawa kelapa? Kumpulan lain kelapa dorang lambat sampai, tapi cikgu hairan kenapa last sekali kumpulan lain yang menang? entahla.. Ini aktiviti 'Menggendong Kelapa'. Semua murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan, selain dapat mengenali rakan baru mereka turut merasai pengalaman bersama murid berlainan kategori seperti bermasalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan.









Joepoldson, kamu mesti hati-hati bawa bola, kalau jatuh kamu kena mula balik. Aktiviti ketiga, 'Timang Bola Ping Pong dalam Sudu'. Walaupun masa ni sangat panas tapi semua seronok mengikuti aktiviti. Sambil bawa sudu mesti renung tajam-tajam pada bola tu, kalau cuai sikit nanti jatuh. Masa ni ada yang jalan terlalu perlahan, ada juga yang menjerit-jerit suruh cepat tapi bila sampai giliran dorang lagi lambat.








Pada sebelah malam, semua kumpulan menjalankan aktiviti 'Malam Kebudayaan'. Sebelum itu, semua kumpulan melakukan latihan pada sebelah petang dengan bimbingan daripada guru kumpulan masing-masing. Ada yang berlakon, menari dan menyanyi. Kelihatan Max dan Sozila sedang menari Sumazau sambil rakan yang lain menyanyikan lagu Sayang Kinabalu. Persembahan ini mendapat pujian kerana koreografinya yang cantik, tahniah..







Selepas malam kebudayaan, aktiviti diteruskan dengan 'Kembara Malam'. Semua murid mesti berjalan dalam barisan dengan mata yang tertutup. Semasa perjalanan, guru-guru memberitahu rintangan yang berada di depan seperti sungai, tahi lembu, pokok tumbang dan parit. Namun gambar yang diambil sangat kabur, maka tidak dapat dimasukkan sekali, minta maaf banyak-banyak ya.



Kamu angkat tangan kenapa? mau tahan bulan jatuh? entah sebelum bulan sampai tsunami sudah datang dari belakang, hee.. Awal pagi hari kedua, semua turun ke pantai untuk senam aerobik. Ada yang masih mengantuk tapi terus segar bila kena suruh menari, melompat dan menyanyi. Cikgu tahu, antara kamu semua ni masih ada yang belum berus gigi kan? patutlah macam-macam bau masa ni..








Lepas senam aerobik kami ke kantin untuk bersarapan. Cikgu belanja tapi makan mee dan air milo saja k, kalau mahu tambah atau makan lain kamu bayar sendiri. Makan banyak-banyak sebab lepas ni kita ada aktiviti 'Jungle Tracking'. Orang yang ambil gambar ni kena belajar lagi, mana boleh dia ambil gambar masa orang tengah tutup mata, markah 2 saja cikgu beri.









Sebenarnya kamu semua hanya akan meredah kawasan hutan biasa saja. Bila cikgu beritahu ada sungai yang dalam, ramai yang takut dan mahu balik. Semua murid berjalan mengikut kumpulan masing-masing, di bawah jagaan guru pengiring. Perjalanan ini turut meredah kawasan tepi pantai, nasib tiada yang nakal, kalau nakal juga nanti cikgu ikat di atas pokok. Selepas sampai di tapak perkhemahan, semua bersiap sedia untuk upacara penutupan.








Kami bergambar kenangan selepas majlis penutupan. Adik Lidia telah mendapat Anugerah Kadet Terbaik kategori Wanita. Bukan senang kamu dapat tempat pertama tu, sebab kena bersaing dengan beberapa wakil dari sekolah lain seluruh Sabah, tahniah.. Walaupun hanya 2 hari 1 malam tapi banyak pengalaman yang kami lalui disini. Sayang semua wakil SMK Datuk Peter Mojuntin adalah dari Ting. 3, tahun depan kamu tak boleh ikut lagi. Keesokan harinya Max, Joepoldson dan Nidzam Adha terlibat pula dengan Perkhemahan Pengakap Peringkat Negeri, kesian kamu terus penat..

0 comments:

 
/* butterfly cursor ----------------------------------------------- */ Monarch Butterfly 2 /* bee ----------------------------------------------- */